04/01/2014

Η ψευδαίσθηση της μίας Εαυτής και η ρευστότητά του


Τρέχοντας στην αγκαλιά του Γκόφμαν, βρήκα στο 'Στίγμα' αυτήν την παράγραφο στην εισαγωγή που εξηγεί κάτι το οποίο επανέρχεται συχνά στις συζητήσεις των--με τον έναν ή άλλο τρόπο--'στιγματισμένων' σχετικά με την έννοια και τη ρευστότητα του/της Εαυτού/τής:

'[...] ο εαυτός* εμφανίζεται ως κοινωνικό προϊόν, αποτέλεσμα των ερμηνειών στις οποίες επιδίδεται το άτομο όταν βρίσκεται σε συνθήκες αλληλεπίδρασης. Από αυτήν την άποψη, η έννοια του εαυτού δεν προϋπάρχει του ατόμου· δεν υπάρχει ένας πρότερος εαυτός που περιμένει να ενεργοποιηθεί και να εκφραστεί στις κοινωνικές περιστάσεις, αλλά ο εαυτός διαμορφώνεται και επικυρώνεται σε συνθήκες δημόσιας ερμηνείας ενός ρόλου (Branaman, 1997, εισαγωγή). Ο εαυτός στερείται κάθε προσωπικό, ατομικό πυρήνα, δεν αποτελεί προσωπικό γνώρισμα του ατόμου αλλά συνιστά μάλλον μία δημόσια πραγματικότητα (Tseelon, 1992, 121). Όπως σχολιάζει χαρακτηριστικά ο Collins, στην αντίληψη του Γκόφμαν είμαστε αναγκασμένοι να έχουμε έναν εαυτό, όχι επειδή έχουμε πραγματικά έναν, αλλά επειδή αυτό απαιτεί η κοινωνική αλληλεπίδραση. Η κοινωνία επιβάλλει στους δρώντες να παρουσιάζουν μια συγκεκριμένη εικόνα εαυτού, να φαίνονται, και όχι να είναι αναγκαστικά, συνεπείς, ειλικρινείς, έντιμοι. Στην πραγματικότητα, ο εαυτός δεν είναι παρά ένα σύμβολο, ένας γλωσσολογικός όρος που χρησιμοποιούμε προκειμένου να αναφερθούμε σε ό,τι κάνουμε εμείς και ό,τι κάνουν οι άλλοι. Ο εαυτός είναι μέρος μιας ιδεολογίας της καθημερινής ζωής, ο αρχετυπικός μύθος της νεωτερικότητας (Collins, 1988, 49).'

Πάρε τώρα αυτό το εργαλείο σκέψης και βάλ'το δίπλα στην κατασκευή
και τον [αυτο]προσδιορισμό κοινωνικού φύλου / έκφρασης φύλου /σεξουαλικότητας etc και την ανάγκη / κανονικότητα στη συνέπεια έκφρασής τους.
*Boom*
You have been queerified.


--Goffman, Εrving: 'Στίγμα: Σημειώσεις Για Τη Διαχείριση Tης Φθαρμένης Ταυτότητας', εισαγωγή-μετάφραση: Μακρυνιώτη Δήμητρα, σ.21.

*Lack of anti-sexist language sic erat scriptum.

01/01/13, London.
©Goroyesque

No comments:

Post a Comment